Érzékelők

Akadályelkerülő radar

Működésük rendkívül egyszerű elven alapul, ugyanis a modulon belül található egy adó és egy vevő.
Az adó egy infrasugarat bocsájt ki, a vevő pedig az előtte található objektumokról visszaverődő
fény formájából, irányából állapítja meg az akadály pozicíóját, alakját, méretét. Hatótávolsága
jellemzően 30m. Szükséges tisztában lennünk az akadályelkerülők működésével, ugyanis a működési
elvéből kiszűrhetjük, hogy ezek a szenzorok érzékenyek a kis kiterjedésű objektumokra. Ilyen lehet
egy damil, vagy egy vékony kötél, kábel, ág stb… A jellemző érzékelési határérték 0,3cm. Tehát ha
az akadály kiterjedése kisebb, mint 0,3cm, a szenzorunk ezt nem fogja érzékelni. Továbbá szükséges
gondoskodnunk akadályelkerülő szenzorunk tisztaságáról is, ugyanis ha az infrafény nem jut ki a
modulból, a szenzor hibás értéket fog mutatni. Ez jellemzően két hibában fog megnyilvánulni. Vagy
nem érzékel akadályt maga előtt, vagy 0m-re érzékel akadályt. (A tisztítás folyamata kimerül egy
vizes törlőkendővel való por, vegyszermaradék törlésben)

Jellemzően 2db található a drónon, egy első és egy hátulsó szenzor. Látoszögük 140 ᵒx140ᵒ, maximum
távolsága pedig 30m. IP67-es védelemmel ellátott modul, bő vízzel mosható.

Magasságszenzor

Működési elve megegyezik az akadályelkerülő radaréval. Ha az állomány felett repülünk a drón teljes
kiterjedésében lévő legmagasabb ponthoz viszonyítja a gépünk talajtól viszonyított magasságát.
1P67- es védelemmel ellátott modul. Egy darab található a drón alján. Látószöge 140 ᵒx140ᵒ, maximum
távolsága 30m.

Szórórendszer

Már a gép vásárlása előtt fontos tisztában lennünk azzal, hogy pontosan mire szeretnénk használni a
gépünket. Saját, vagy szolgáltatás céljából vásárolnánk, mekkora területre, illetve milyen területi
viszonyokra. Ezeket már a vásárlás előtt fontos tudnunk, hiszen nincs univerzális megoldás, minden
szórórendszernek van előnye és hátránya.

Szűrők

Drónjainkhoz jellemzően 3 szűrőt alkalmazunk. Az első a tartály töltőnyílásán található, a második
a
tartály alján, a harmadik pedig a pumpák előtt. Mindegyik szűrő könnyedén leszerelhető,
tisztítható,
illetve cserélhető.

Pumpák

Minden drónunkat (BLDC=Brushless DC) szénkefe nélküli pumpával szereljük, melynek előnye, hogy
élettartama akár a 10000üzemórát is elérheti. Membránjait pedig 5 évente célszerű cserélni. Dugulás
elleni védelemmel van ellátva, ugyanis a harmadik vegyszerszűrő közvetlenül a pumpák előtt
található.

Szórófejek

Három fő típusú szórófejet alkalmaznak a drónokon, mi is ezekkel szereljük gépeinket.
1. Hagyományos szórófej
2. Hagyományos Y-szórófej
3. CDA-szórófej
Általánosságban elmondható mindhárom szórófejről, hogy csepegésgátlóval vannak ellátva, rögzítésük
mindhárom esetben egy mozdulattal történik, így lehetőség van gyors cserére mindhárom esetben.
Ennek köszönhetően akár kombinált felhasználásra is lehetőség van Hagyományos-CDA
szórófejekkel.

1. Hagyományos szórófej

Kis gépeknél ajánlott a használata, legtöbbször 10L, 16L, 20L-es modelleknél, ugyanis itt a
szórásszélesség nem haladja meg a 8m-t, és a kijuttatott lémennyiség sem indokolja az egyel nagyobb
modellekhez használt Y-szórófejet.
Előny

  • Egyszerű mechanikus szerkezet
  • Meghibásodás esetén a fúvokák, vagy akár az
    egész szóróláb egyszerűen cserélhető
  • Közepes szélben (10 m/s-szélsebességig)
    szórhatunk vele
  • Olcsó

Hátrány

  • -10%-al szórásszélesség jellemzi a CDA-
    szórórendszerhez képest
  • Inhomogén cseppméret
  • Szűk sávban állítható a kijuttatott lémennyiség
    (7-15L/ha)

2. Hagyományos Y-szórófej

Működési elve, előnyei, hátrányai megegyeznek a hagyományos egylábú szórófejével, azonban a
kijuttatott lémennyisége jelentősen nagyobb. Ezt a típusú szórófejet előszeretettel alkalmazzák
minden 20L-feletti típusnál.

3. CDA-szórófej

A CDA-szórófejek működése bonyolult, viszont végeredményben kiemelkedően jó szórásképet kapunk. A
szórófejen belül egy BLDC motor található, melynek szerepe a képen látható tárcsa forgatása,
illetve folyadék szívása a csövekből, 20000 1/min fordulaton. Rendkívül jó porlasztása miatt
előszeretettel alkalmazzák szőlészetekben, gyümölcsösökben, de akár szántóföldi
kultúrnövények esetében is.

Előny:

  • Homogén cseppméret
    Drága
  • +10% szórásszélesség jellemzi a hagyományos
    szórófejekhez képest
  • Széles körben állítható kijuttatott lémennyiség
    (6-50L/ha)
  • Ha a gépünk rendelkezik CDA-kiépítéssel,
    gyorsan ls egyszerűen cserélhető a komplett
    szóróláb

Hátrány:

  • Drága
  • Szélérzékeny, (5 m/s-szélesbességig)
    alkalmazható
  • +energiahasználat, amely negatívan
    befolyásolja a repülési időt, akár 2-3 perccel

Szórórendszerhez kapcsolódó modulok

Átfolyásmérő

A kijuttatott permetlé mennyiségét, így a gépünk pontosságát alapjában véve ez a modul határozza
meg. Minden esetben Hall-sensort használunk a gépen, így a vegyszer nem érinkezik közvetlenül az
érzékelővel, amely biztosítja a hosszú élettartamot, precíz működést. Jelen esetben lkevesebb, mint
1%-os hibahatárral dolgozunk.

Folyadékszint érzékelő

A drónok többségét mechanikus billenőkapcsolóval látják el. Előnye, hogy egy egyszerű, megbízható
működésű szenzorról beszélünk.

A szenzorok kummunikálnak a repülésvezérlővel, így a drón képes lesz meghatározni repülés közben,
ha kifogy a tartályból a vegyszer. Amennyiben ez megtörténik, a drón visszatér az előre
meghatározott felszállási pontra, leszáll, a mi feladatunk pedig hogy újratöltsük, illetve
kicseréljük az akkumulátorokat. Ezután egy gombnyomásra visszatér oda, ahol abbahagyta a szórást,
majd folytatja, egészen a művelet befejezéséig. Az akkumulátorok kapacitása a szórórendszerhez,
illetve a gép súlyához van igazítva, így egy töltéssel egy tartálynyi vegyszert tud kiszórni a
gépünk. Ez
általánosságban elmondható az összes általunk forgalmazott gépről.

Kontroller

Minden esetben H12-es kontrollerrel szállítjuk gépeinket. Évek óta bevált típus. 30000 mah-s
akkumulátorának köszönhetően üzemidelye 16-óra. Magyar nyelvű szoftverrel biztosítjuk, így
egyszerű és hatékony az útvonaltervezés. A kontrolleren található egy SD-kártya bemenet, illetve C-
töltő bemenet, töltési ideje 3-óra. Kompatibilis KLM-fájlok importjával, illetve egyéb keretszoftverekkel.

RTK

 

 

RTK avagy Real Time Kinematik. Gépeink opcionálisan rendelhetőek RTK-val. A modul két alegységből
áll, mely a kiépítés és a vevő. A kiépítés a drónon található, ez utólag is beszerelhető. A vevő
modul lehet a kontrolleren, vagy fix helyen rögzíve, pl. gépjárművön, vagy földbe leszúrva is. A
modul lényege, hogy alkalmazásával a gépünk pontossága jelentősen növekedik, 20 cm helyett 2 cm
pontossággal tudunk repülni. Ennek számos előnye van, az elszóródás, illetve esetleges balesetek
elkerülésének szempontjából is.

Scroll to Top